עסקים ברפואת שיניים-תכנן לבלתי צפוי
אירועים לא צפויים בעסקים קורים בעסקים כמו בכל תחומי החיים שלנו ועלולים לפגוע פגיעה אנושה בכל עסק .כל בעל עסק חייב לתכנן את חייו המקצועיים והכלכליים בהתאם לסכנות הצפויות , גם אם הסיכון מזערי לדעתו.
בשנה האחרונה נחשפנו בקבוצת יתד למספר מקרים של חירום כלכלי במרפאות בעקבות אירועים בלתי צפויים-
מוות בעל המרפאה,
אבדן כח עבודה.
וגירושין פתאומיים
הנושא אינו נוח לשיחה או לדיון, ההנחה היא שכולנו נחיה בריאים עד 120, לעולם לא יהיו לנו בעיות בבית, מחלות ותאונות קורות לאחרים .
אך בעת קרות האירוע נוצרת טראומה אישית ונוצרת בעיה כלכלית לרופא ומשפחתו.
קיימים ביטוחים שונים שמבטיחים "שקט כלכלי" אישי למבוטח ומשפחתו, בחלק מהמקרים קיים הון שמאפשר לשרוד.
אך האלה מה קורה עם המרפאה?
האחריות למתרפאים? לעובדים וההתחייבויות שהמרפאה לקחה על עצמה?
האם יהיה לאן לחזור? האם יהיה מה למכור? מה החשיבות לזמן תגובה? עם מי מתייעצים?
במקרה של שותפות נכונה בין רופאים, בהסכם כוללים מי מוכר, מי קונה ,באילו תנאים ובאיזה מחיר. האירועים האלו נלקחים בחשבון הרבה זמן לפני האירוע ומונעים התמוטטות .
אך כשמדובר ברופא בודד או שותפות לא סגורה היטב נוצרת בעת פטירת שותף למשל, בעיה של תהליך המכירה, ציפיות גבוהות או לא מבוססות של המשפחה, חוסר אמון וחוסר הדרכה נכונה לאירוע ומהירות התגובה הרצויה.
המשא ומתן של השותף הנותר עם המשפחה של הנפטר , שלא מבינה את מהות העסק עלול להוביל לסכסוכים עם האנשים שהיו יקרים ביותר לשותף והינם חלק מחיי השותף הנותר.
בכל מקרה של אירוע חריג ,עורכי הדין ורואי החשבון פועלים לפי כלים שמוכרים להם וללא התמחות ברפואת שיניים עלולים להחריף מאבקים מיותרים.
הערכת שווי מרפאה לפי מחזור ולא לפי רווחיות, בלי לקחת בחשבון את עבודתו ותרומתו של הרופא החסר, בלי לקחת בחשבון את המצב השוק ובדיקת המתחרים, בלי להבין את פוטנציאל הרופאים שיחליף את הנפגע, בלי התייחסות למוניטין אישי של הרופא ולמוניטין המרפאה כעסק והתייחסות לאינדיקטורים עסקיים חיוניים, עלולה להוביל למאבקים מיותרים שמסתיימים בבתי משפט. גם שם תהיה הקביעה של השופט לפי הבנתו ולא תמיד לפי מהות העסק.
כל בעל מרפאה חייב לעצמו ומשפחתו לבדוק את כל התסריטים הרעים-
מה קורה אם נפטר בפתאומיות?
מה קורה אם מאבד כושר עבודה, קבוע או זמני?
האם הרופאים בסביבתו יעזרו?
האם החברים יעזרו?
מה יקרה עם ההתחייבויות למתרפאים?
האם הביטוחים הקיימים יספיקו למשפחה ולהתחייבויות?
האם צריך ביטוחים הדדים עם השותפים, כך שיורשים במקרה של פטירה יקבלו את שווי המרפאה?
מה תהליך העברת המתרפאים לשותפים או חברים במקרה של תאונה, המונעת עבודה שישה חודשים, מחלה סופנית או מוות פתאומי?
הביטוח יכול לעזור במקרים רבים, אך לא בכולם. הפרמיה לעיתים גבוהה ולחץ כלכלי לא מאפשר לשלמה.
יש להתייחס למשמעויות מיסוי של מכירה על ידי היורשים, משמעות מיסוי במקרה של גירושין או תשלום מזונות.
עדיף שעה אחת קודם. הכנה מראש עשויה למנוע בעיה כלכלית וסיבוך נוסף מיותר למשפחה.
.
מה עושים?
דואגים לביטוח מתאים שיכסה אובדן כושר עבודה, יספק מקור הכנסה למשפחה במקרה מוות, יכסה חלקו של השותף לקנייה וכל מה שסוכן הגון ימליץ לנו מניסיונו.
יש לבדוק כיסויים עד גיל 70 לפחות, היות ורופאים עובדים בגיל זה ויותר.
בודקים שהביטוח מותאם לרופא שיניים ומרפאה.
במידה ויש ירידה בתפקוד הרופא כדאי לפעול מהר ככל שניתן. ירידה בתפוקה מורידה ערך המרפאה והשווי.
בונים תוכנית עסקית למרפאה עם כיוונים שונים לפעילות עתידית.
מכינים חומר כתוב על מחויבויות המרפאה, על חובות לקוחות ועל פעולות לא גמורות.
פוגשים יועץ למכירה ולשותפויות (למרות שנשמע כפרסום ליתד, מחויב הרופא להיעזר באיש מקצוע בתחום).
פוגשים חברים למקצוע בהתאם לכיוון שהותווה בעבר על ידי יתד * ב"אשכולות רופאים" (יפורט בהמשך)
בונים מודל אישי לפעילות במקרה של אירע תאונה או מוות. בונים צוואה עסקית.
בונים תיק מרפאה מסודר עם הוראות וממוקם כך שימצאו אותו וידעו על קיומו.
מכינים מסמכים חשובים בתיק זה כמו דוחות של שלוש שנים אחרונות, דוחות רווח והפסד, תשלומים לרופאים וצוות, רשימת ציוד ומלאי תקופתי ,התחייבויות לא רשומות בדוחות .
מעריכם שווי למכירה לרופא אחר או לכל מקרה אחר כמו אבדן כושר, מוות גירושין.
יש לתת הסמכה לעורך דין או איש אמון לפעול במקרה של אבדן שליטה.
התחזיות האחרונות של ADA לקראת שנת 2020 היא ש 80% מהמרפאות תהיינה מרפאות קבוצתיות גדולות. בהנחה שהמצב בארץ יהיה דומה רפואת השיניים תשתנה.
כיום רוב רופאי השיניים עובדים במרפאותיהם הפרטיות , כ 80% מהמרפאות הן מרפאות קטנות (בדומה לארצות הברית כיום) , עם רופאים נוספים שמשלימים אותם בכירורגיה או כל תחום התמחות אחר, עם שיננית ועם צוות עוזרים כמנהלת מרפאה, מזכירה וסייעת. רופא השיניים משמש כ"בעל המניות היחיד", מנהל, איש שיווק וגם "פועל ייצור".
הקשר העסקי עם מרפאות דומות לא קיים למרות קשרים חברתיים בין הרופאים או הצוות.
שיתוף פעולה של הצוותים הרופאים וצוות עזר בין מרפאות החברים לא קיים כלל.
אבדן כושר עבודה של רופא שיניים המתפרנס מידיו הינו אחד הפחדים החזקים שמלווה אותו לאורך הקריירה.
תאונה או מחלה פתאומית משביתה את הרופא ,את צוות עוזריו ואת כל נותני השירותים סביב המרפאה.
המתרפאים שנמצאים בתהליך טיפול והינם נכנסים למצב של חוסר ודאות לגבי ההמשך. הרופא עלול להפסיד נתח נכבד ממתרפאיו כאשר האירוע מתמשך לאחר מספר ימים ללא פתרון הולם.
ההוצאות הקבועות של אחזקת מרפאה ממשיכות, ההוצאות המשתנות כמו הצוות ממשיכות להכביד.
פתרון מידי כפיטורי הצוות והקטנת הוצאות הינו המחשבה המידית. ערך השוק של המרפאה יורד.
במידה והפגיעה הופכת קבועה חייבים הרופא או משפחתו לדאוג שכל התחייבויות העתידיות יכוסו.
ביטוח אבדן כושר עבודה במתכונתו הרגילה נותן פתרון חלקי ובלתי מספק מבחינה כלכלית. מספק סכום מחיה לרופא אך לא מכסה אותו בבעל עסק עם הוצאות קבועות ומשתנות.
על מנת לענות על רוב הבעיות במקרים אלו פותחה ביתד תכנית "אשכולות רופאים-חבר עובד עם חבר".
מבנה האשכולות ועקרונות התוכנית
הרעיון הינו בגיבוש אשכולות רופאים שמכילים בין 4-6 רופאים הקשורים ביניהם בהסכם לשיתוף פעולה .
המטרה הינה יצירת קבוצת רופאים הומוגנית, השותפה בקבוצות לימוד, השתלמות מקצועית ושיתוף פעולה שיווקי וניהולי.
עזרה הדדית במקרה של חופשות, כוח אדם ופעולות אחרות הינם תוצאה טבעית.
במקרה של אירוע אבדן כושר עבודה מופעלת ההתחייבות ההדדית של החברים.
היא תהיה לתקופה של עד 3 חודשים. במסגרת ההסכם כל רופא מתחייב לעבוד במרפאה של הרופא הנפגע ועבורו , משמרת בשבוע במשך שלושה חודשים או עד חזרתו של הרופא לעבודה מוקדם יותר.
צוות העזר במרפאה ימשיך לעבוד עם המחליפים, ההכנסות תהיינה למרפאת הרופא הנפגע.
לכל רופא יהיה ביטוח אבדן כושר עבודה והסכם התחייבות הדדית עם חבריו.
יתד כחברת ניהול וייעוץ תפעיל את האשכולות מבחינה מנהלתית , תדאג לתמיכה מקצועית בתחום הלוגיסטי ,תדאג להשתלמויות ופעילויות משותפות, תבנה מערכי שיווק וניהול לפי הצורך.
הגודל של האשכולות יאפשר כושר רכישה מוגבר וייתן למרפאות הקטנות יתרונות של מרפאה גדולה עם כל ההטבות שמתבקשות .
במידה וכושר אבדן העבודה יהיה קבוע, אנשי האשכול יהיו הראשונים לקבלת אופציית רכישה של המרפאה לאחר ביצוע הערכה ומכירה על ידי קבוצת יתד.
על ידי בניית אשכולות רבים ומגוונים תיווצר מערכת של חברת ניהול, בשיתוף הרופאים אשר תפעל לשיפור השיווק, ניהול וההשתלמויות של הצוות.
החברה תדאג להקטנת ההוצאות המנהלתיות והגדלת הרווחיות.
מניסיון שלנו להקמת אשכול, התברר שהנכונות קיימת אך קשה להפגיש הרופאים ביחד
וכנראה שצריך לעשות זאת בכנסים משותפים.
דר,רפי פישר
קבוצת יתד
www.ytd.co.il
0774600412